IZOLACIJA TEZGE

IZOLACIJA “TEZGE”

U toku “Izolacije” vršena je ilegalna prodaja suvenira jer je legalna prodaja onemogućena. Na taj način sistem je pokazao svoje slabosti, a autorka je na taj način napravila paralelu između ilegalnih aktivnosti unutar umetničkog sistema i drugih ilegalnih aktivnosti u javnim institucijama sistema.

Budući da je autorka izolovala prostor galerije od ulaska publike, ona je povremeno dolazila u izložbeni prostor i bavila se pronalaženjem idealne pozicije za novu postavku u prostoru. Tako je nastalo nekoliko intervencija u prostoru koje je moguće videti na foto galeriji projekta.

…………………………………………….

Projekat TEZGA-U.R.E.D. (Umetnost, roba, egzistencija, distribucija) Gabriela Vasić, razmatra poziciju umetnika unutar umetničkog sistema (dva video rada, „I/legalno tržište“, intervju sa Kolekcionarima Trajković, u izložbenom delu Galerije, i „Tezga“, koji se vrti u izlogu galerije), koji da bi preživeo podleže lancu ilegalne umetničke trgovine. Problematizujući postojanje crnog tržišta i sive ekonomije unutar umetničkog sistema kao i mogućnost brendovanja srpske savremene umetnosti iz Kolekcije Trajković􀀀, Gabriela formira poseban rad „Prodavnica Suvenira“namenjen prodajnom delu Galerije Singidunum. tvoreći populističke artefakate u istom lancu ilegalne razmene, projekat ima za cilj da savremenu Srpsku umetnost približi široj publici, da učini da elitna umetnost izađe na Ulice, da izađe iz Galerije, iz ateljea, ili elitne Kolekcije, da je ljudi konzumiraju, da bude dostupna! Kako bi se izbegli mogući problemi sa tržišnom inspekcijom zbog umetnicine ideje da se njeni radovi prodaju uz dobrovoljnu materijalnu nadoknadu (bez PDV-a), umetnica i kustos, upravnik Galerije, gđa. Zorica Đermanovse dogovaraju da se radovi postave u prodajnom delu, i da dan nakon otvaranja izložbe, uđu u legalnu prodaju.

Na otvaranju izložbe, umetnica izvodi “pokaznu vežbu” tj. performans ilegalne prodaje unutar Galerije, gde je „subverzivnom“umetničkom akcijom prodato dve majice sa reprodukcijama iz Kolekcije Trajković. Sutradan, intervencijom nekolicine kolega iz ULUPUDUS-a kojima svojevremeno nije bila data dozvola za prodaju majica i printeva, biva “dignuta prašina”, a uprava ULUPUDUS-a bez saznanja umetnice naređuje uklanjanje “Prodavnice Suvenira” u izložbeni prostor Galerije. Dan nakon intervencije uprave ULUPUDUS-a, umetnica dobija pismo sledeće sadržine: „Umetnički savet nije ovlašćen niti je donosio odluku da se Vaši eksponati prodaju u ULUPUDUS-ovoj prodajnoj galeriji.“, kao i: „ULUPUDUS nema obavezu da primi na prodaju i vrši plasman Vaših radova ili radova umetnika koje Vi zastupate.“

Stoga, vidi se da isto telo koje je odobrilo projekat, Umetnički savet ULUPUDUS-a, zajedno sa Upravnim odborom, ne razume prirodu projekta koji je odobrilo, oduzima umetniku pravo na prodaju svojih radova u toku izložbe, koje mu prema propisima rada Galerije pripadaju, i narušava autorska prava umetnice, koja svojim radom ne tretira pojedinačne eksponate, nego svoj koncept ubacivanja u prodjanu postavku Galerije Singidunum. Umetnica doznaje iz telefonskog razgovora sa gđom. Tatjanom Dejanović, Predsednicom Upravnog odbora i ULUPUDUS-a da zbog svoje „neposlušnosti“, kustos, koji je bez odobrenja svoj nadređenog tela-Upravnog odbora i/ili Predsednika Udruženja, odobrio korišćenje prodajnog prostora Galerije, može snositi sankcije. Zatekavši svoje eksponate nabacane po stolu (12.02. i 13.02.2009.), kutijama i postamentima, umetnica odlučuje se da svoj rad „Prodavnica Suvenira“učini nedostupnim publici, pošto je ULUPUDUS njen rad učinio nedostupnim potrošačima. Napravivši novu kompoziciju i postavku unutar izložbenog prostora, autorka svom rad naziva „Izolacija“– instalacija u prostoru Galerije Singidunum, majice, printevi, posteri, ekocegeri koje nije moguće kupiti u prodajnoj galeriji Singidunum. Umetnica stavlja zabranu ulaska u galerijski prostor bez prisustva umetnice ili zaposlenih, i tako elitnu umetnost (reprodukcije i svoje proizvode) „vraća“u elitni izlagački prostor, daleko od očiju publike-potrošača iz prodajne galerije. U međuvremenu, umetnica izlaže prepisku sa Upravnim odborom i Savetom galerije, pravi audio/video i foto dokumetnaciju, koju će koristiti za buduće predstavljanje svog rada.

Gabriela Vasić 16.02.2009.

1 Ovaj projekat je nastao u saradnji sa vlasnicima Kolekcije Trajković, od kojih je umetnica dobila dozvolu da plasira reprodukcije iz njihove kolekcije u svoj projekat.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s