Zašto umetnik mora na tezgu?

Danas, 26.02.2009. dnevni list je objavio tekst novinarke Aleksandre Ćuk, koja je istražila slučaj “Tezga”, na dan otvaranja ove izložbe u Novom Sadu, u Galeriji Izba

Zašto umetnik mora na tezgu ?

Samostalna izložba indikativnog naslova „Tezga-U.R.E.D.“ (Umetnost, Roba, Egzistencija, Distribucija) bila je u „Izolaciji“ Galerije Singidunum, već dan nakon što je otvorena performansom na kome su posetioci bez PDV-a mogli da uđu u posed majica, printova, i ekocegera sa motivima dela savremene umetnosti koja se nalaze u vlasništvu kolekcionarskog bračnog para Trajković. Prema rečima autorke, Upravni odbor ULUPUDS i Savet Galerije već sutradan krenuo je opstrukciju njenog rada „Prodavnica suvenira“ naredivši prodavačicama da ga iz gornjeg prodajnog, izmeste u donji izložbeni deo Galerije, daleko od očiju konzumenata umetnosti i tržišne inspekcije. Takav postupak Saveta takođe je bio u suprotnosti sa usmenim dogovorom između autorke i kustoskinje Zorice Đermanov na osnovu koga je planirano da dan po otvaranju, „Prodavnica suvenira“ (sa majicama, printovima…) zaživi kao regularni kanal prodaje. Posredstvom tog kanala, Vasićevoj bi bilo omogućeno da, eventualno, povrati uložena sredstva, a time bi se eliminisala i bilo kakva vrsta problema sa tržišnom inspekcijom. Umesto toga, umetnica je svoj rad zatekla u totalnom neredu u odnosu na premisu čitavog projekta. Da ironija bude veća, rad Vasićeve se bavi razmatranjem pozicije umetnika unutar nefunkcionalnog umetničkog sistema, problemom postojanja ilegalnog tržišta savremene umetnosti, Srbije na kartonu (čitaj Tezgi), odnosom kopije i originala, kao i zalaganjem za redukciju PDV-a na prodaju umetnina, a Delo, između ostalog, čini i sama njegova postavka. Imajući sve ovo u vidu, dešavanja koja su usledila nakon „pokazne vežbe“ o crnom tržištu u performansu deluju krajnje paradoksalno, ili možda baš naprotiv, naplanirano, u skladu sa idejom funkcionisanja rada. Kako objašnjava Vasićeva pobunili su se najpre određeni članovi ULUPUDS-a, čuvši da su se u Singidunumu prodavale majice jer njima u istoj galeriji to nije bilo dopušteno. Pored toga, kako je ova kulturna institucija već duže vreme pod lupom tržišne inspekcije, kaže Vasićeva, sporna „Prodavnica suvenira“ na brzinu se sklanja u donji izlagački prostor, bez da ju je iko o čitavoj toj stvari izvestio. Takođe, i mimo dogovora sa kustoskinjom Đermanov koja je u tom trenutku bila na godišnjem odmoru. Konačno, do Vasićeve stiže i pisano obaveštenje Umetničkog saveta ULUPUDS-ove Galerije Singidunum da će joj rad biti uklonjen, iako je to već dan ranije učinjeno. Među potpisanima je i kustoskinja Zorica Đermanov. U kratkom obrazloženju obaveštenja umetnici se između ostalog predočava da joj je dozvoljeno da radove predstavlja isključivo u izložbenom prostoru, te da Umetnički savet Galerije nije ovlašćen, niti je donosio odluku o tome da eksponati sa njene izložbe budu u prodaji, već da je za to to zaduženo drugo telo. Vasićeva na to reaguje novom kompozicijom i postavkom izložbenog prostora, pod nazivom „Izolacija“ – instalacija u prostoru Galerije Singidunum, majice printevi, posteri, ekocegeri, koje nije moguće kupiti u prodajnoj Galeriji Singidunum“. To praktično znači da je „Tezga“ u „Izolaciji“ tokom čitavog termina samostalne izložbe Gabriele Vasić. Pred strahom od tržišne inspekcije, kršenje dogovora na relaciji kustos – umetnik postaje nevažna stvar, a izgleda i način na koji se čitav projekat odvija. Iako je sa jedne strane, za svaku pohvalu što se u zemlji Srbiji birokratski aparat Galerije „štreberski“ odnosi prema zakonima tržišnog poslovanja, unekoliko je neobična njihova nezainteresovanost za umetnicu, odnosno, njen projekat koji su sami posredstvom konkursa odobrili. I eto nas, tako, ponovo na „Tezgi“…

Aleksandra Ćuk

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s